Edgar Allan Poe

Edgar Allan Poe (19. 1. 1809 - 7. 10. 1849)
Poe je představován jako autor pochmurný, vážný, tajemný a záhadný. TAké detektivní příběhy, díky nimž je Poe představován za otce moderní detektivky, byly u nás často vydávány. Avšak Poe mystik, který hovoří o těžkosti lidského údělu jazykem symbolů a tíživých, DEKADENTNĚ melancholických obrazů, nebo dokonce Poe jako satirik burleskního stylu, který si bral na mušku literátské manýry své doby, pseudointelektialismus či zálibu v senzacích všeho druhu, byl u nás opomíjen.
Poe parodoval nejen jiné autory, ale i sám sebe. Měl ve zvyku napsat na stejné téma vážnou povídku a potom její komickou variantu. Kritika si jeho groteskního smyslu pro humor příliš necenila, možná i proto, že byl schopen zlehčovat nebo parodovat díla, kterých si sám nejvíce vážil.
Stejně jako na jeho literární tvorbu, tak i na Poea existují nejednoznačná hodnocení a rozporuplné vzpomínky. Poeovi přátelé zdůrazňovali nejen stinné, ale i světlé stránky jeho osobnosti, a tak mohou mít pravdu jak ti, kdo tvrdí, že Poe byl zdvořilý, okouzlující, tichý, sympatický člověk, stejně jako ti, kdo ho popisují jako nespolehlivého, nevyrovnaného, hysterického podivína a notorického lháře, který nedokázal vyjít ani s nejbližšími přáteli.
Již za jeho života s ekolem něj vyrojilo spoustu pomluv a výmyslů. Poe pověsti o sobě nevyvracel,ale naopak různé mystifikace o sobě ještě šířil - uváděl například falešná data narození.
Zůstává kontroverzní postavou i dnes. Nadále je záhadnou, fascinující bytostí, která nám nastavuje různá zrcadla a vrhá nás do konfrontace s temnými či groteskními stránkami naší mysli.
Tak praví obal knížky Krajina stínů, kterou jsem si vypůjčial teprve včera v knihovně. Zaujala mě tak, že jsem kvůli ní byl avzhůru dýl, než jsem mohal vydržet a nechtěla jsem se jí vzdát, ani když už mi padaly víčka....takže jsem usnula s ní v posteli:) Je malinko zmuchlaná, tak s eknihovně tímto omlouvám:D Ztím jsem přečetla skoro půlku, druhou dotáhnu zejtra... Je to skvělý, zatím mě nejvíc asi dostaly povídky Ligeia a vtipnej Smrtihlav. Rozhodně doporučuju...

Komentáře

Oblíbené příspěvky