Smrt panen

Dneska jsem měla náladu na nějaký film, který by mě nerozplakal smíchy, ale ani nerozplakal smutkem a ve kterém nejde o nějakou mega akční zápletku, a tak volba padla na americký film z roku 1999 s názvem Virgin suicides. Žánrově ho lze asi jen těžko zařadit - možná mysteriózní drama, kde ovšem dojde i na vtipné scény (ať už zamýšleně, nebo se jim směju jen já). Viděla jsem ho už podruhé, a protože ho mám teď v ultraživé paměti (právě jsem se vykopala z gauče:)), byl to popud k článku:)
Jelikož zazvorek dočasně stůně a od čtení už bolí oči, máme tu článek - asi úplně zbytečný, ale vyplňující mou dlouhou chvíli - týkající se filmu Smrt panen.
Oficiální upoutávky hlásají "LÁSKA A NENÁVIST, SEX A SMRT, VZPOMÍNKY A TOUHA", což je sice pěkně shrnuté, rozhodně to ale nevystihuje úplně celou atmosféru snímku; k té by tu ještě chybělo slovíčko SEN, možná TAJEMSTVÍ. Ale teď už k zápletce...
Film se odehrává v sedmdesátých letech. V jednom domě na předměstí žije rodina Lisbonova. Postarší manželé mají 5 krásných dcer ve věku 13 až 17 let, po kterých pálí všichni kluci. Rodiče je ale nechtějí nikam pouštět a drží je víceméně zavřené doma. Drží se tak kolem nich zvláštní aura nedosažitelnosti a tajemství. Jednoho dne se nejmladší ze sester, Cecile, pokusí o sebevraždu a po nějaké době to zkusí znovu - tentokrát úspěšně, vyskočí totiž z okna a dopadne na ostrý plot. Od této tragédie jsou děvčata ještě více držena doma.
Do druhé nejmladší dcery, krásné Lux (hraje Kirsten Dunst) se zamiluje místí playboy Trip a pozve ji na večírek. Rodiče na něj nakonec pustí všechny dívky (v doprovodu Tripových kamarádů a "nepostradatelného" pana Lisbona) a všechno se tak nějak tváří, že je v pořádku. Jenže Lux jako jediná nedorazí domů včas, protože se muchlovala s Tripem, a od té chvíle začne děvčatům peklo. Nesmí vůbec nikam, mají zabedněná okna, nepustí je dokonce ani do školy. To všechno sledují čtyři chlapci z protějšího domu, kteří se jim pak snaží jejich "vězení" rozptýlit a z jejichž pohledu je celý příběh vyprávěn.
Nepřirozený styl života nakonec dožene sestry k tragédii.... Všechny spáchají jedné noci, téměř před zraky chlapců, sebevraždu.....
Sofia Coppola si s filmem poradila moc dobře, hudba je úžasně zasněná (nojo, co byste od Air čekali:)) i dobová, námětu taky není co vytknout. Přeci jen ale je něco, co mi tak trochu dojem z filmu kazilo. Onen tragický konec, kdy zemřou všechny sestry, jsem jaksi nepochopila. A co jsem sledovala komentáře k filmu, nejen já :) Problém je v tom, že jejich rodiče rozhodně nebyli žádné zrůdy a jejich "vězení" také rozhodně nemuselo končit sebevraždou... Co k tomu sestry vedlo se tak nějak nedozvíme. Možná je to záměr, na jednu stranu je to i celkem fajn, protože to přispívá k té tajemné atmosféře, ale stejně - zvědavost hryže a hryže:)
A shrnutí? Velice stručné. Pokud hledáte něco, co vás má inspirovat pro vlastní tvorbu - ať už malování, kreslení nebo psaní - tenhle film by vám mohl pomoci. Alespoň u mě to zafungovalo;)
Něco málo k nejmladší Cecile...
A ještě si neodpustím trailer, i když je škoda, že tam nejsou české titulky - ty jsou to hlavní:)

Komentáře

Oblíbené příspěvky