Ladislav Landa

Ladislav Landa (1948 - 1965). Mladý génius a zároveň podivín, který v pouhých 17 letech spáchal sebevraždu - otrávil se jedem z chemického kabinetu ve škole. Proč, to jsem se nikde nedozvěděla. Co je ale pro mne důležitější, je jeho tvorba. Satirická, villonská, povětšinou ponurá. Takže tady je pár ukázek.... asi si z nich o něm uděláte obrázek sami.
DVA
Na rány kladli si
jitrocel
na hlavu lopuchový list
aby jim nežhnulo do očí
slunce
aby je nepálily žhavé kopřivy
a potom obrněni láskou
nazí se vrhli
do strniště.
-------------
***
Na košili
mám dosud
rudou skvrnu
po krvi
z puklého srdce
jejího bývalého
majitele.
------------------
***
Tebe by sem chtěl holčičko
potkat tak za deset let
Teďkon máš mašli ve vlasech
a pytlík s kuličkami u krku
pověšený jak amulet.
Chtěl bych tě potkat na jaře
až budeš o deset let starší
až umyješ si umouněné tváře
a narostou ti zuby
a místo toho poskakování
budeš tančit valčík.
A pak mě pozvi na svatbu
a já se tam setnu jako nikdy a pak mě pozvi na křtiny
a já dám tvýmu klukovi na známku
aby mě mohl napsat
až budeš mít funus.
Vozvi se takhle k večeru za deset let
na moje telefonní číslo
ty malá holka vyvalená
chtěl bych tě vidět.
---------------
***
Oči bílé a oči rudé,
oči angorských králíků,
oči, oči, oči, oči
mě bolí.
Sáhněte si na má bělma
ucítíte tlukot pláče.
Zrak plný smetí.
Slzami vyplachuji jej
marně.
Déšť nestačí.
Snad až přijde uragán
převracející domy,
obrátíme oči v sloup.
Konečně dojdu klidu,
až přestanou tě vidět.
(Oči
angorské
krví
nasáklé)
--------------------------------------
***
Konečně
Princovi ulítla zamilovaná hlava
Šašek rozpačitě obrací se
Zlá kolombína
ach jak ji nemilovat
radostně se směje
Princovi teče krev ze srdce a pláče med
Naříká
a sesypává se na hromádku
Je po srandě
Pimprlový divadýlko můžem sbalit do bedny
--------------------------
PŘÁNÍ
Chtěl bych
abyste chcípli
dřív
než si uvědomíte
že to je jediné řešení.
-----------------------
Každopádně to byl zvláštní člověk. Takovéhle básně totiž člověk obvykle nenapíše v 16 nebo 17 (a nejde jen o formu, která je opravdu na jeho věk originální, ale i o výrazovost a hlavně témata...na tohle má málokdo).....

Komentáře

Oblíbené příspěvky