Zazvorek vs. Marketa Lazarová

Konečně. Prostě nešla sehnat, takže jsem nejprve viděla Údolí včel a až dlouho poté v kině Marketu. A zvědavost narůstala a narůstala. Však také koho by nezajímal film, na nějž existuje tolik rozporuplných a vyhrocených reakcí, naprostým zbožňováním počínaje a nadávkami konče?
Tak jsem se tedy (opět sama, srabi!) vydala do kina, připravená snad na všechno (ovšem nevybavena brýlemi, což, jak se brzy ukázalo, nebyl nijak zásadní problém, protože v kině nás bylo maximálně 30 a přední řady byly prázdné...). Zasedla jsem, hodila nohy do vzduchu, uvelebila se a čekala. Marketo, vyzývám tě na souboj s mým nicotným intelektem...
Už první záběry "pod" titulky nadchly. Z té veškeré zimy na plátně byla zima i mně v sále. Už chápu, proč herci na natáčení tohohle díla vzpomínají neradi. Pořád jen zima (v podstatě téměř po celou skoro tříhodinovou stopáž), bláto, syrovo. Zpočátku (nu, v některých případech až do konce filmu) jsem trochu tápala v ději; nevím, jestli by mi přečetení Vančurovy předlohy pomohlo, když spousta lidí tvrdí, že je mezi nimi rozdíl... Každopádně trochu napomáhaly vsuvky v podobě "názvů" kapitol se stručně nastíněným dějem. To všechno ale nerušilo...protože ať si v tom kdo chce hledá co chce, byť i sebehlubší myšlenky, tohle mně bylo ukradené. Ta atmosféra, ta síla, některé postavy, to celé mi nahánělo husí kůži. A taky jsem ani nedutala a tak trochu přemýšlím, jestli jsem vůbec dýchala.
Popisovat děj je pro mě asi nadlidský úkol, odkážu vás tedy na předlohu nebo do kina (jelikož je film nově restaurován, určitě už bude snazší se k němu dostat).
Nevím, co se mi po filmu chtělo. Mlčet? Nedýchat? Plakat? Vážně nevím. Ale Marketa je film, který chci vidět znovu a zase jedině v kině. I vy ho zkoukněte na plátně, máte-li možnost. Má to sílu.
-



Komentáře

Oblíbené příspěvky