Sigur Rós

Jsem to ale ostuda!! Moje islandské lásky vydali na začátku měsíce dvd a dvojcd a já si teprve při týhle příležitosti uvědomila, že jsem o nich jěště nevyplodila žádnej článek...A to se musí rychle napravit:)
Takže, čím začít? Je to pro mě fakt těžký, protože se zřejmě v každý větě začnu rozplývat blahem...Takže asi bych měla začít upozorněním, že tuhle kapelu miluju od první písničky, kterou jsem od nich slyšela (Untitled 8 tuším:)) a můj vztah se k nim formoval během asi posledních dvou let stále víc a víc:) Tudíž se omlouvám za nedostatečnou objektivitu co se hodnocení alb týče.... ale snad se to dá pochopit:)
Tak jdem na to... Historie kapely se začala psát v roce 1994 v Reykjavíku (naprosto nečekaně:)). Původní torjici tvořili Jón Birgisson (zpěv, kytara), Georg Holm (baskytara) a bubeník Ágúst. Později se k nim přidal klávesista Kjartan Sveinsson. Po tom, co Ágúst odešel, stal se tvrtým členem kapely Orri Páll Dýrason. V roce 1997 vydali svoje první cd s názvem Von (Naděje); to pak bylo zremixováno pod názvem Recycle Bin. V roce 1999 vydali druhé album Agétis Byrjun (Nový začátek), s nímž se alespoň částečně dostali do podvědomí lidí. Možná to bylo tím, že začali používat klávesové nástroje...Sigurs vyjeli na turné, na němž s eobčas nechávali doprovázet dívčím smyčcovým kvartetem - a v roce 2000 měli zastávku také v Praze (od té doby se tu bohužel neukázali...:( ) Na konci roku 2002 vyšlo stylově jednotné album bez názvu - i když vlastně název má: je označeno uzavřenými závorkami ( ). Skladby jsou také Untitled, bez názvu.
Ten čas ale šíleně letí...když si vezmu, že tohle byla víceméně jěště novinka v době, kdy jsem se k nim dostala...uff:) Klip k písni Untitled 1 byl dokonce oceněn cenou MTV EUROPE.
http://youtube.com/watch?v=P0AZIFmkogY je vážně skvělej....počkejte si do druhý poloviny;)
Roku 2003 Sigurs natočili svůj první soundtrack k dokumentu o reykjavických bezdomovcích s názvem Hlemmu. Všech 19 skladeb se od předešlých alb liší tím, že je mnohem experimetálnější ( i když Sigur jsou podle mě experimentální i tak dost:)). Filmovou muzikou se zabývají často. Natočili vlatní verzi islandské ukolébavky a i jejich další hudba se dostala do snímku Andělé všehomíra (o knížce jsem se už zmiňovala dřív). Podíleli s etaké na projektu Odin´s Raven Music, jehož cílem je nenechat upadnout v zapomnění tradiční vikingský zpěv předávaný z generace na generaci. Dále pak vyprodukovali hudbu k 12 minutovému filmu The Loch Ness Kelpie.
http://youtube.com/watch?v=-IYCzbtYQBc - Untitled 8 - jen její závěr, ale dostal mě..
V roce 2005 vydali Sigur ros album s názvem Takk - Děkuji. Oproti ostatním albům se liší větší "písničkovitostí" (to je strašný slovo...ale čim to nahradit?:)), je z něj cítit více optimismu a dokonce i texty již hrají větší roli.
http://youtube.com/watch?v=05WnHK92YCA - Gong - jedna z mých nejoblíbenějších. Klip teda není jejich, ale o ten mi v tomhel případě nešlo:)
A to už se dostáváme zase do současnosti - 5. listopadu vyšlo dvd s názvem Heima (Domovina) a dvojcd Hvarfl / Heim (Zmizelý, Doma) Obsahuje sestřihy z loňských koncertů a dosud nepoužité záznamy, akusitcké verze apod. Na dvojcd najdeme jak skladby nové, tak výběr písní ze všech 4 předcházejícíh alb.
A co já na ně? Mám možnost hodnotit jen alba ( ) a Takk, 12 minutovou akustiku BabaTikiDido a písničky, které byly volně ke stažení na jejich oficiálních stránkách. Skladby jsou zpívány v jakési směsce islandštiny a angličtiny, kterou si pojmenovali Hopelandisch - když ale slyšíte texty, ani by vás nenapadlo hledat v nich prvky angličtiny:) Přesto, když už se někomu povedlo je přeložit, jsou vážně skvělý.. viz můj starší článek s textem písně Ný Batterí. Jón zpívá všechny možné polohy, hlavně se ale drží ve výškách - jeho fistulka je pro Sigurs charakteristická - a to taky nemusí každému vonět. Ale podle mě by se sem ani jiný vokál než Jónův nehodil...Album ( ) je typické dlouhými zádumčivými vyhrávkami, někdy doplněnými Jónovou přiškrcenou fistulí, která jakoby chtěla vyletět až kamsi do nebes a ještě dál. Někdy jsou slyšet jakési hlasy v pozadí - hlasy ze záhrobí; jsou tu také perličky jako zvuk šlápot ve sněhu. Album Takk je veselejší, jak už jsem zmínila i písničkovitější, možná i přístupnější. Oceňuju perfektní klipy, které songy z tohoto alba doprovázejí. Je to všechno tak trochu taková zmrzlá pohádka. V jedné písni je na konci slyšet i vtipná dechovka...
http://youtube.com/watch?v=EBTH2E5QPEE Saeglopur - krásnej klip...Myslím, že v překladu je to Ztracen v moři - ale to bych fakt kecala:)
Je znát, odkud jsou. Zmrzlý Island se vtělil do jejich hudby - když je posloucháte, připadáte si jako v jiném světě, který je plný rampouchů, vloček, ale i slunce; který je melancholický a zadumaný, ale v tom krásném slova smyslu - žádné depky, ale přemýšlení. Je to taková křehká krása, která s eteprve musí objevit a která nesedí každému. Ale v momentě, kdy jim přijdete na kloub, vás dostanou a už nepustí. To můžu slíbit;)Jsou to moc zvláštní chlapíci...
Už nevím, kde jsem to četla, ale bylo to dokonale výstižný : při poslechu Sigur rós chcete jen ležet na tvrdé studené podlaze a zkoumat i ty nejmenší pavučinky na stropě...

Komentáře

Oblíbené příspěvky