Pohádky z bramborových řádků

Onehdá jsem dostala takovou moc pěknou knížku pro děti. Jmenuje se POHÁDKY Z BRAMBOROVÝCH ŘÁDKŮ a napsal ji Carl Sandburg. Vzpomněla jsem si na ni teď, když si čmárám do notýsku nějaké blbinky, a právě v tom notýsku z ní mám zaznamenané nějaké úryvky. Za přečtení tedy ta knížka rozhodně stojí celá, je báječná, krásně psaná, s úžasnou imaginací. A tak alespoň pro představu, aby ty články tady nebyly pořád jen samý obrázek a fotka.
-
V sousedství Bělohřívky, v prérijním kraji, kde nad jejich usedlostmi kroužila tatáž hejna černých havranů, žil chlapec Modrý vítr. Celá ta léta, co rostl, toulal se jako kluk pěšky prachem a trávou a naslouchal větrům. Nejraději ze všeho si obul pevné boty a vydal se po kopcích a podél řek západního Ertepelska naslouchat větrům. Byl tam jeden blankytný vítr, který se zvedal v létě ráno v šest a v zimě ráno v osm. Pak znal ještě noční vítr, modrý po letních hvězdách v létě a modrý zimními hvězdami v zimě. A pak ještě jeden, blankytný vítr chvil mezi dnem a nocí, blankytný vítr svítání a soumraku. A všechny tři měl tolik rád, že by neřekl, která má nejraději. "Časný ranní vítr je tak silný jako prérie a vím, že mi uvěří, cokoliv mu řeknu. Nebo noční vítr s táhlými temnými křivkami nočního nebe mě celého pronikne a pochopí všechna moje tajemství. A blankytný vítr chvil mezi tím, za šera, kdy není ani noc, ani den, ten vítr mi klade otázky a říká mi, počkej, přinesu ti, cokoliv budeš chtít."
(...)

V lednu bývá nebe úžasně blízko, když jdeme po polní cestě a obrátímě tvář k obloze. V takové lednové noci vypadají někdy hvězdy jako čísla, vypadají jako úkoly z počtů napsané holčičkou, která chodí do školy a právě se začíná učit počty.
(...)

A celá léta potom říkala děvčata v Ertepelsku svým milým: "Jestli si mě chceš vzít, zahraj mi pod oknem v zimní noci na kytaru v pletených palčácích."
(...)

Když jeli v noci napříč Ohiem a Indianou, sundali rosomáci střechu vagónu. Průvodčí jim řekl: "Jste mi dlužni vysvětlení." "Byla mezi námi a hvězdami," odpověděli mu.
(...)

Komentáře

Oblíbené příspěvky