Kam s ní?

Milí přátelé, tentokrát pro vás mám diskuzní příspěvek a ráda bych vás požádala o vaše názory. Vzhledem k tomu, že se jedná o pracovní záležitost, nemůžu být konkrétní, protože veškeré zákulisní i nezákulisní informace podléhají schvalování našeho PR či ředitele a kdo ví, zda by si nepostavili hlavu a nezakázali mi projevovat se svobodně i tady. U nás je možný všechno...

Je úplně jedno, co děláte, co studujete, kde pracujete a jak moc jsou vám tyhle věci blízké. Dělám si jen takový malý osobní průzkum s cílem získat představu o tom, co kdo považuje za správné :-)

Představte si nevelký, nenápadný barokní kostel v malé obci v Českém středohoří. Je v něm barokní oltář s celou partou dřevěných panďuláců. Tu partu tvoří dvě gotické sošky světic, dvě sošky světců z počátku 19. století a jeden Ukřižovaný pravděpodobně taktéž z 19. století. Jedna z těch středověkých holek je nezvěstná, druhá se momentálně restauruje. Její hodnota a stáří se zjistily až relativně nedávno a podařilo se vypátrat i pravděpodobný umělecký okruh, ze kterého pochází; některá díla z tohoto okruhu jsou vystavena v příslušné galerii. Tahle fešanda od dob svého vzniku samozřejmě prošla určitým vývojem a naplácalo se na ní několik barevných vrstev, které jí ne vždy úplně slušely. Momentálně se řeší, která že ta fazóna jí vlastně sluší nejvíc, a rozhodnutí by mělo vycházet i z toho, kde bude nadále umístěna. Stojí proti sobě dvě tendence - buď se vrátí jen trochu omlazená do kostela, a to buď opět na oltář (kde tedy bohužel bude jako osamocená středověká kráska stát trochu nepatřičně mezi o 350 let mladšími kamarády), nebo někam samostatně, ovšem stále v rámci prostoru, ve kterém už nějaký čas pobývá; anebo půjde do galerie, kde se bude předvádět ve své gotické kráse vedle bratříčků ze stejného vrhu.


A teď přichází vaše chvíle! Myslíte si, že by umělecká díla relativně vysoké historické i umělecké hodnoty měla zůstávat v kostele, v němž byla minimálně poslední desetiletí, leckdy ale i staletí umístěna, ačkoliv se tak riskuje, že budou ukradena/poničena vandaly a uvidí je minimum lidí (neb pohraničí fakt není úplně religiózní prostředí), nebo že by se měla vystavovat v galeriích ve své "původní" podobě v kontextu dalších podobných uměleckých děl, kde bude vyzdvižena jejich hodnota, ale kde budou zcela vytržena z prostředí, v němž je někdo chtěl kdysi mít a kde fungovala jako součást sakrálního prostoru? Ještě podotýkám, že mi zatím není známo, jak se k případnému přesunu z kostela do galerie staví místní farníci a vůbec církev... A taky že svůj názor (který zatím v rámci jednání prezentuju) si nechám zatím pro sebe, abych neovlivňovala. :-D
Díky za vaše postřehy. Někdy prostě člověk potřebuje pohled někoho "zvenčí" a věřím, že tahle malá anketka mi do budoucna pomůže.

Komentáře

Oblíbené příspěvky